» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
فروشگاه ساز رایگان فایل فروشگاه ساز رایگان فایل
پاور پوینت تزئینات وابسته به معماری احمد زینلی 1395/08/08 دسته بندی : عمران و معماری 1

تزئینات در معماری اسلامی

شکوه و زیبایی معماری ایرانی به خصوص در دوره اسلامی به تزئینات ان بستگی دارد.این تزئینات در تمامی ادوار اسلامی رواج داشته و در هر دوره ای با امکانات ان روزگاران پیشرفت نموده است.بناهای با قیمانده از دوران اسلامی دارای تزئینات گوناگون است که معرف اهمیت این هنر در ادوار مختلف است.تزئینات معماری توسط ایرانیان تکامل هنری عمده ای یافته است و در بسیاری از کشورهای اسلامی توسط هنرمندان ایرانی بناهایی با تزئینات مختلف انجام گرفته است.

 مقدمه

خشت و آجر در معماري ايران نه بعنوان ذره اي در مقابل کلان معماري نمود دارد، بلكه چون واحدي است كه در معماري مي نشيند، كاملتر بگوييم همچون نت است در ساختمان يك موسيقي سمفونيك، يا همچون كلمه است در شعر، غرض مقايسه شعرو موسيقي با معماري نيست بلكه هدف، نماياندن اهميت يك عنصر است در معماري.

بناهاي عهد سلجوقي نيز روشنگر اين موضوع است كه برآورد كليه مسائل سازه اي، از قبيل نيروهاي كششي، فشاري و حتي برشي با چنان دقتي انجام گرفته كه انتقال نيرو در آجرها توانسته موجب ايستايي بنا كه نزديك به ده قرن از ساخت آن مي گذرد گردد.

كاربرد تزئيني آجر

آجر به عنوان يك عنصر تزئيني، كارايي آنرا دارد كه با تمامي عناصر تشكيل دهنده يك معماري بياميزد و يا بشكل يك عنصر مجرد تزئيني جلوه گري كند.

در حالتي كه صرفاً جنبه تزئيني دارد بار اضافي است كه به سازه اصلي ساختمان متصل ميشود مانند مقرنسهاي معلق، در حالت ديگر عامل انتقال دهنده نيروهاي کششي و فشاري است با حفظ جنبه هاي تزئيني آن كه شامل گنبدها- انواع پوششها- ديوارها-ستونها و طاق نماها     مي شود. مقرنسها كه غالباً بخشي از گوشواره ها مي باشد در دوره سلجوقي و قبل از آن آجري بودند ولي در دوره هاي متأخر تركيبشان با گچ و كاشيكاري لعاب دار رنگ تازه اي به سير تحول و تكامل آن داد كه نمونه هاي كامل آنرا در دوره صفويه مشاهده مي كنيم.


خرید و دانلود | 3,000 تومان
نوع فایل :پاور پوینت pptx | تعداد صفحات :23
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط