» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
فروشگاه ساز رایگان فایل فروشگاه ساز رایگان فایل
پدیده تکدی گری اطفال در جامعه محمدزاهری 1394/03/23 دسته بندی : رشته حقوق 3

شهر و شهرنشيني واژه‌هايي است، كه به محض شنيدن آن، ناخودآگاه انبوهي از مسائل و مباحث و معضلات به سوي آدمي يورش مي‌آورند. شهر ديگر يك كلمه ساده و يك سيلابي نيست تا بتوان آن را به سادگي از صفحه ذهن و فكر پاك كرد بلكه واژه اي مركب از هزاران هزار گره ودست انداز و چاله است.

 

پديده تكديگري  ( گدايي ) اطفال در جامعه

شهر و شهرنشيني واژه‌هايي است، كه به محض شنيدن آن، ناخودآگاه انبوهي از مسائل و مباحث و معضلات به سوي آدمي يورش مي‌آورند. شهر ديگر يك كلمه ساده و يك سيلابي نيست تا بتوان آن را به سادگي از صفحه ذهن و فكر پاك كرد بلكه واژه اي مركب از هزاران هزار گره ودست انداز و چاله است.

شهر بندرعباس همچون بسياري از شهرهاي ديگر کشور، هزار و يك مشكل دارد، كه يكي از نمونه‌هاي كوچكش، پديده تكدي‌گري يا گدايي كردن است. شايد اين نوشتار، بررسي چندسويه اي از اين گرفتاري اجتماعي به دست دهد تا مديران شهري بتوانند با دقت وتدبير وآينده نگري، چهره شهرمان را اندكي از اين زشتي ديرينه بزدايند.

اين پرسش، براي بسياري ازمردم عامي جامعه ما وجود دارد، كه آيا اين پديده تنها مربوط به ممالك جهان سوم است؟ البته اگر كار به همين پرسش ختم شود و به صدور حكم كلي اختصاص گدايان به جهان سومي‌ها منتهي نشود!

از اينگه دنيا كه بگذريم دركشورهاي اروپايي هم همين آش وهمين كاسه است. به اين خبرتوجه كنيد، «يك مقام مسؤول ايتاليايي، تكدي گري كودكان را يكي از پديده‌هاي دشوارجامعه ايتاليا مي‌داند كه در حال حاضر به شيوه‌اي گسترده در تمامي چهارراه‌ها و اماكن عمومي رم و ديگر شهرهاي ايتاليا ديده مي‌شود. اكثريت اين كودكان فرزندان خانواده‌هاي مهاجري هستند كه به اميد زندگي آسوده تر به كشورهاي غربي سفر كرده‌اند و يا كودكاني هستند، كه از سوي باندهاي مافياي قاچاق كودك جهت سوء استفاده‌های دیگر به اين كشور قاچاق شده اند»

اين گزارش را هم ببينيد، «شهرداري ملبورن به اين مسأله واقف است، كه درخواست پول توسط گدايان، برخي از مردم را در مخمصه و تنگنا قرار مي‌دهد. معضلاتي كه مردم در اين خصوص ممكن است، با آن مواجه شوند شامل موارد زير است:
ـ مواجهه با گدايان سمج و زير 7 سال كه مكرراً درخواست كمك مي‌كنند (اين قشر معمولاً افراد زير 7 سال و بي خانمانان هستند، كه پس از دريافت پول همچنان درخواست پول بيشتري مي‌كنند.

ـ مواجه شدن با افرادي كه دچار بيماري‌هاي عصبي و روحي هستند و بيمارستان‌ها به دليل كمبود تخت از پذيرش آن‌ها معذور بوده‌اند.

ـ مواجهه با افراد لاابالي، معتادان و...

بر طبق قوانين استراليا، تكدي گري يك عمل غير قانوني است كه پليس، مسؤوليت ممانعت از وجود گدايان درسطح شهر را عهده دار است. در صورت برخورد با متكدياني، كه اعمال خشونت مي‌كنند و يا نظم عمومي را به مخاطره مي‌اندازند و يا امنيت عمومي را سلب مي‌كنند، شهروندان مي‌توانند به صورت تلفني اين موارد را گزارش دهند.»
ازهمه عجيب تر، اين خبراست: « پارلمان نروژ تكدي گري و گدايي در نروژ را قانوني اعلام كرد. نمايندگان مجلس قانونگذار نروژ، قانون ۱۰۰ ساله ممنوعيت تكدي گري و گدايي را از قانون اساسي اين كشور لغو كرد، لغو اين قانون به مفهوم آن است، كه از اين پس تكدي گري در نروژ ممنوع نيست.»

در حال حاضردرخيابان‌هاي اصلي شهراسُلو، تعداد زيادي در حال گدايي اند. در ميان اين افراد حضور زنان و كودكان كشورهاي بلوك شرق اروپا بسيارچشم گير است. طبق قانون نروژ اقدام به اين امر، اقدامي كاملاً غير قانوني بود. قانوني و آزاد كردن اين كارتوسط پارلمان، اعتراضاتي را به همراه داشت. بعضي از احزاب و نمايندگان مجلس نگران آنند، كه پس از برداشته شدن اين ممنوعيت، خيابان‌هاي كشور پر از تكدي گران و گدايان شود و بيم آن را دارند كه پليس نتواند با باندهاي حرفه‌اي، كه بطور سازماندهي شده اقدام به اين كار مي‌كنند، مقابله كند و آن‌ها را كنترل نمايد.
در حال حاضر باندهاي حرفه اي زيادي درنروژ مشغول به اين كار هستند. اين باندها با اجير كردن زنان و كودكان، آنان را مجبور به گدايي مي‌كنند و پول جمع آوري شده را از آنان مي‌گيرند و در مقابل به آنان پول اندكي به عنوان دستمزد مي‌دهند.»
اجازه دهيد ازافغانستان، پاكستان، بنگلادش و... ديگرسخني به ميان نياوريم. تنها همين بس كه معضلات اجتماعي را بايد دربستراجتماعات جست وجوكرد. هرجاكه جامعه انساني وجود دارد، به يقين مسائل مربوط به انسان نيز ديده مي‌شود و سخن خلاف اين بحث، قطعاً ناشي ازغفلت يا تغافل است.

گدايي، امري نكوهيده است

آيات الهي وروايات معصومين، نشانه‌هاي محكمي از نكوهيدگي و مذموم بودن اين پديده زشت اجتماعي را با خود به همراه دارند. آنچه موجب برخي اشتباهات در تشخيص مصداق‌ها را فراهم آورده، بحث مهم صدقه دادن و انعام و اكرام به فقيران است. خداوند متعال در آيه ۲۷۳ سوره بقره مشخصات مستحقان به صدقه را مشخص فرموده: «صدقات مخصوص فقيراني است، كه در راه خدا ناتوان و بيچاره‌اند و توانايي اينكه كاري پيشه كنند، ندارند و از فرط عفاف چنانند، كه هر كس از حال آنان آگاه نيست پندارند، كه غني و بي نيازند. شما آن‌ها را از سيمايشان مي‌شناسي كه از عزت نفس هرگزچيزي از كسي در خواست نكنند و هر چه انفاق كنيد خدا بر آن آگاه است»
در اين آيه خداوند تفاوت بين فقيران مستحق صدقه را با گدايان و سائلان مشخص فرموده و گفته، كه صدقات را بايد به فقيران نيازمندي، كه وصفشان در آيه آمده، داد و به نظر مي‌رسد، كه توجه به اين آيه و عمل بدان از سوي عموم مسلمانان فرهنگ گداپروري و تكدي گري را از بين خواهد برد.پيامبرگرامي اسلام (ص) هم در دو عبارت امرتكدي گري را مورد نكوهش قرار مي‌دهند. نخست آن كه مي‌فرمايند: «خداوند گداي سمج را دشمن مي‌دارد»، در عبارتي ديگر با بياني استدلالي به زشتي اين عمل اشاره مي‌كنند» هنگامي كه خداوند نعمتي را به بنده‌اي مي‌دهد، دوست دارد اثر نعمت بر او ديده نشود وتظاهربه تنگدستي را دوست نمي دارد و گداي پررو را دشمن دارد و شخص به احيا و عفت را ـ كه ازحرام‌ها دوري مي‌كند ـ دوست دارد»
با توجه به عبارات فوق، تظاهر به فقر و ابراز تنگدستي يكي از مهم ترين نشانه‌هاي تشخيص فرد نيازمند از گدايان كاسب است. 


خرید و دانلود | 2,300 تومان
نوع فایل :word | تعداد صفحات :24
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط